Here and there

Nu äntligen har jag tagit tag i det jag länge sagt att jag skulle göra. På vägen hem från skolan tog jag en massa bilder på den fina omgivningen. Alla gamla hus och mysiga caféer. Jag har också gjort en lista på observationer som jag gjort under mitt första halvår i det här landet. Ska inte säga om de är bra eller dåliga, det får ni själva avgöra.

1. De kör på fel sida av vägen, men jag har äntligen lyckats lära mig att titta åt rätt håll när jag går över vägen.
2. De stannar inte för fotgängare, se upp säger jag bara!
3. Trafikljuset blir grönt och sedan räknar det ner hur lång tid man har på sig att gå över vägen. Plus att man faktiskt kan korsa vägen diagonalt över. Du behöver inte vänta på två lysen, allt är grönt på samma gång. De här typerna har verkligen tänkt till!
4. Tågtrafiken är urusel, jämför med Sverige. De har tre linjer som går i hela staden. Tillägg: det här är NZ största stad.
5. Landskoden om man ringer är tvärtemot Sverige (64) NZ (46)
5. Norr är är varmt, söder är kallt, makes no sense what so ever!
6. Sommar är vinter, julen är på sommaren, det är varmt och skönt i januari och februari.
7. Alla kapsyler är skruvkapsyler, du kan skuva tillbaka den, smidigt!
8. Tror att jag är i Kina ibland, halva staden är befolkad av detta folk. Mat, affärer och skolor.
9. När du åker buss drar du ditt kort när du går på OCH när du går av för att se hur långt du åkt. Glöm inte att swipa av, det kan kosta dig skjortan! Om du har någon..
10. Enda landet jag vet där AS (rumpa) betyder något bra.. SWEET AS!
11. De kallar Converse "Chucks" och flip flops "Jandals".
12. Det är jordbävning stup i kvarten.
13. Paj är inte paj, paj är deg med en såsig fyllning (typ kalops) våra fina pajer kallas för Quiche.
14. Alla människor är enorma! De är inte tjocka, ingen övervikt, bara allmänt jätte stora.
15. De snällaste människorna är de som kommer från andra länder, speciellt mellanöstern och Turkiet...

... nämnde jag att det här är landet upp och ned, bak och fram, tvärtemot och helt annorlunda. Men ändå precis lika. Knasigt, jag vet!

Bilder till detta ligger i albumet "NZ juni - 11" på Facebook.

Kommentarer
Postat av: jessica pettersson

Vilka härliga observationer =D Sjukt kul att läsa!

2011-06-15 @ 11:12:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0