Maori weekend

Det har varit full fart sedan sist jag skrev...

...onsdag:
Träning, dusch, mat, strand med Anna, Jeanna och Marissa, taco hos Barbara, sova hos Nickie.

...torsdag:
Söka jobb/lämna cv, myslunch i Albert park med Nickie, hem, dusch, sova, välkomstmiddag på The Engineer.

...fredag:
Skola 10-17, Noho Marae.

...lördag:
Noho Marae, mys med tjejerna.

...söndag:
Noho Marae, lunch i Albert par med Anna, Nickie, Barbara, Claudia, Nicola, Pablo och Sacha, träning, dusch, tvätta, äta, soooova!

Noho Marae
En Marae är en byggnad som Maori folket har som sin samlingslokal. Vi var alla inbjudna till att vara med på en traditionell maorihelg där vi fick prova på båda lekar, sånger, mat och danser. På fredagen hade vi samling och fick lära oss två sånger på maori innan vi åt alla tillsammans från den mat vi tagit med oss. Alla hade blivit ombedda att ta med sig en traditionell maträtt från sitt land att dela med de andra studenterna. Vi hade gjort två stora semlor som var väldigt uppskattade. Det var riktigt mysigt och maten var supergod! Efter maten hade vi fritid och vi gick och tittade på skumpartyt som var nere på Plaza, men vi ville inte gå in. Jag kände mig lite konstig i magen och i kroppen efter den blandade maten så jag gick och lade mig tidigt.
På lördagen hade vi frukost vid halv 8, det var typsik Nya Zeeländsk/amerikansk frukost med toast, jordnöstsmör, chokladflingor och juice. Jeanna och Louise var sjuka så vi var bara några få tappra svenskar som under dagen fick prova på "stickgame" man skulle kasta pinnar till varandra och slå dem i takt till musiken. Vi fick göra egna Poi's som är ett gamalt redskap som användes i krig av männen, men som nu används av kvinnorna för att dansa med. Medan vi gjorde det fick killarna lära sig den omtalade Hakan.
Vi fick lunch (hamburgare), morgon och eftermiddags te mellan "lektionerna". Vi fick lära oss rörelser till de två sångerna som vi skulle framföra tillsammans med allt annat på kvällen då det var uppvisning i Maraen.

Vid 18.00 uppträdde vi med det vi lärt oss och det var riktigt kul att se på, efteråt var det traditionell Maorimat på menyn, med pavlova till efterrätt, mumma!
Kvällen spenderades med film och TimTams (mumsiga kakor) i Louise rum.

Söndag började med frukost halv 10 och följde med en avslutning av det roliga helgen, där vi alla olika nationaliteter uppträdde med typiska sånger och danser fr vårat land. Vi körde "små grodorna" och fick med nästan alla att dansa sunt midsommarstången. Det var väldigt kul att se de olika danserna och bara få ta del av all den kultur som rymdes där inne i det fina huset.

Jag är glad att jag var med på den här helgen, jag har lärt mig mycket om kulturen här och jag har träffat många underbara människor. Alla är så öppna och glada, ingen är blyg eller skämms för att stå inför andra och prata, alla tycker om alla. Jag gillar atmosfären som finns bland oss internationella studenter, vi är alla här ensamma, vi har ingen vi känner här. Men vi är alla i samma sits vilket gör att vi måste vara öppna för allt nytt för att hitta det vi söker. På det sättet lär man känna människor på ett helt annat sätt och det uppstår band som inte finns hemma på samma sätt...

Jag trivs så bra här, men jag saknar er där hemma <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0